Majoituspalveluntarjoajien 8.8. tilaisuuden yhteenveto

Tiistaina 8.8. pidettiin tilaisuus majoituspalveluiden järjestäjille ja majoituspalveluiden tarjoamisesta kiinnostuneille. Tilaisuudessa käytiin läpi eri varausjärjestelmien mahdollisuuksia, matkailua Utajärven ja Rokua Geoparkin alueella sekä tulevien hankkeiden mahdollisuuksia majoittajille. Utajärvellä on tulossa useita rakennushankkeita esimerkiksi uusiutuvan energian tuotantoon. Tapahtumaan pystyi osallistumaan sekä paikan päällä koulun auditoriossa että etänä Teams-yhteyden kautta.

Tilaisuudessa puhujina olivat Oulun Matkailu Oy:n sisältömarkkinoinnin asiantuntija Martta Tervonen, Humanpolis Oy:n matkailukoordinaattori Mari Saastamoinen ja Utajärven Yrityspuisto Oy:n yrityskehittäjä Tiia Juntunen.

Matkailu ja sen kehittäminen

Kansainvälisten matkailijoiden matkakohteiden valintaan vaikuttavaa erilaiset vetovoimatekijät. Suomen etuna matkailijoille on alueen viileys ja puhdas luonto. Eteläisemmissä maissa kesät alkavat olla jo niin kuumia, että matkailijat saapuvat mieluummin pohjoisempiin, viileämpiin kohteisiin. Tänne voi tulla nauttimaan kauniista luonnosta, hiljaisuudesta ja puhtaasta ilmasta. Nykyisin monen arki painottuu vahvasti digitalisaatioon ja ruutujen ääressä vietetään pitkiä päiviä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Tämän vastapainoksi toivotaan raikasta luontoa, kokemuksia ulkoilmassa sekä yksinkertaisia, meille ehkä arkisiakin, aktiviteetteja ja elämyksiä.

Me, turvallisessa ympäristössä ja kauniin luonnon ääressä asuvat, olemme tottuneet ja osittain sokeutuneet näkemästä, kuinka kaunis ja kuinka paljon potentiaalia Utajärven luonnossa on matkailun saralla. Erityisesti suurista kaupungeista saapuvat kansainväliset vieraat kaipaavat yksinkertaisia ja heille erikoisia kokemuksia. Tällaisia voivat olla hiljentyminen luonnossa puuta halaten tai mahdollisuus kävellä jäällä tai hiihtää. Myös paikallisten arkeen halutaan tutustua (Live like a local) ja erilaisia mahdollisuuksia on järjestetty eripuolilla Suomea esimerkiksi mummolavierailun kautta ja ravintoloissa on tarjolla paikallisista raaka-aineista kuten järvikalasta valmistettuja ruokia.

Lapin kohteet ovat suosittuja ja matkailijoiden väkiluku nakertaa hiljaisuuden ja yksin olemisen kokemusta. Sekä kotimaiset, että kansainväliset matkailijat eivät halua enää mennä kaikista isompaan ja suosituimpaan tai kuvatuimpaan paikkaan, vaan halutaan löytää jokin pieni ja yllättävä helmi, josta kaikki eivät tiedä.

Matkailun kehittäminen tulee tehdä vastuullisesti ja näin taata alueen käytön mahdollistaminen myös tulevaisuudessa. Tavoitteena on matkailijoiden pidempi viipyminen alueella sekä matkailun ympärivuotisuus, jolla taataan vakautta myös yrityksen tuloille.

Uutena mahdollisuutena on suora lentoyhteys Oulu-München välille. Saksalainen lentoyhtiö Lufthansa lentää reittiä kahdesti viikossa molempiin suuntiin. Lippuja on jo mahdollista ostaa ja reittiä liikennöidään 16.12.2023 alkaen maaliskuun 2024 loppuun. Reitin jatkosta kevätkaudelle päätetään myöhemmin syksyllä. Lentoreitti tukee matkustamista Ouluun myös muualta Keski-Euroopasta.

Kansainväliset matkailijat varaavat matkansa usein matkatoimiston kautta pakettimatkana. Matkantarjoajat vierailevat eri matkakohteissa tutustumassa alueen palvelutarjontaan, ennen päätöstä kohteen ottamisesta valikoimaan. Näitä matkanjärjestäjille ja median edustajille järjestettyjä tilaisuuksia kutsutaan nimellä FAM. Utajärven alueen FAM tilaisuuksiin osallistuminen onnistuu Rokua Geoparkin jäsenyrityksenä. Lisätietoa jäsenyydestä myöhemmin tässä artikkelissa.

Erityisesti kotimaan matkailijat tekevät matkasuunnitelmansa ja varaukset pitkälti netissä. Näkyvyys netissä, selkeä sivusto ja ajantasaiset yhteystiedot tuovat myös vakuuttavuutta varaajalle. Eri varauspalveluita on useita ja tapahtumassa käsiteltiin paikalliset järjestelmät Rokua Geoparkin Löytöretkikauppa, Johku ja Pohjolan rengastie.

Rokua Geoparkin yrittäjäyhteisö ja Humanpolis Oy

Rokua UNESCO Global Geopark on perustettu edistämään Oulujokilaakson, Rokuan ja Oulujärven alueiden tunnettuutta, elinvoimaa ja elinkeinotoimintaa, etenkin matkailua. Rokua Geopark -alueen markkinointi- ja kehittämistyöstä vastaa Vaalan, Utajärven ja Muhoksen kuntien omistama, voittoa tavoittelematon aluekehitysyhtiö Humanpolis Oy. Rokua Geoparkin toimintaa tukevat myös Metsähallituksen luontopalvelut, Geologian tutkimuskeskus sekä Rokuan Terveys- ja Kuntouttamissäätiö. Rokua Geopark on lisätty vuonna 2010 Euroopan geopark -järjestön jäseneksi ja vuonna 2015 UNESCON samana vuonna perustettuun geopark-ohjelmaan. Suomessa Geopark alueita on neljä, Lauhanvuori–Hämeenkangas UNESCO Global Geopark, Saimaa UNESCO Global Geopark ja Salpausselkä UNESCO Global Geopark.

Rokua Geopark koostuu ainutlaatuisesta alueesta ja luonnosta, jota ei ole vielä suuremmalti hyödynnetty matkailun osalta. Rokuan pääasiallisia kansainvälisiä matkailijoita ovat vapaa-ajanmatkailijoista Saksan kielisestä Keski-Euroopasta ja Pohjoismaista sekä koulutusmatkailijoita Aasiasta, erityisesti Kiinasta ja Japanista. Koulutusmatkojen aiheet käsittelevät muun muassa kestävää kehitystä, luontoa ja ilmastonmuutosta. Uusia potentiaalisia kohdemarkkinoita ovat esimerkiksi Intia niin perhe- kuin koulutusmatkoina, sekä USA ja Italia. Italiasta valmiita pakettimatkoja on jo suunniteltu Pohjolan rengastien kautta.

Rokua Geoparkin jäsenyrityksenä saa etuja ja näkyvyyttä Rokua Geoparkin matkailumainonnassa sekä mahdollisuuden osallistua. Jäsenedut ja jäsenyyden hinta vaihtelevat jäsentasosta riippuen. Yhteismarkkinointiin kuuluvat esimerkiksi yrityksen maininta ja esittely Rokua Geoparkin sivuilla sekä yhteismarkkinointi mainoksissa kuten matkailuvinkeissä Retki- ja Matkailu- lehdissä. Myös Rokua Geoparkin Löytöretkikauppa -verkkosivustolle voi lisätä omia palveluita tarjolle. Jotta Utajärveltä voi osallistua Pohjolan rengastien yhteismarkkinointiin ja näkyä verkkokaupassa, tulee olla Rokua Geoparkin jäsenyrittäjä.

Humanpolis Oy toimii matkailuliiketoiminnan kehittämisen tukena. Apua voit pyytää esimerkiksi toiminnan kehittämiseen ja palveluiden tuotteistamiseen sekä osaamisen kasvattamiseen. Lisäksi Humanpolis järjestää tapahtumia kuten työpajoja ja valmennuksia ja sparrauksia, sekä perehdytyksiä alueesta ja Geopark-tietämyksestä, joita voi käyttää oman yritystoiminnan jatkokehittämiseen ja palveluiden tarjoamiseen. Humanpolis on myös mukana useissa hankkeissa, joihin myös alueen yritykset voivat osallistua ja hyötyä hankkeen tuloksista omassa toiminnassaan. Lisätietoja palveluista ja yhteystiedot löydät Humanpoliksen sivuilta.

Humanpolis Oy:n matkailukoordinaattori Mari Saastamoinen kertoi Rokua Geopark yrittäjyyden mahdollisuuksista.

Mari Saastamoinen Humanpolis Oy.

Rokua Geopark osana Pohjolan rengastietä

Rokua Geopark yrittäjyyden kautta pääset osaksi myös Pohjolan rengastie – verkostoa. Verkosto koostuu Oulun seudun alueelta 11 kunnasta ja matkailualueesta: Oulu, Syöte, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Tyrnävä, Ii, Kempele, Lumijoki ja Rokua Geopark. Pohjolan rengastie on monikohteinen kiertomatkatuote, joka pyörii ympäri vuoden. Tavoitteena on saada matkailija kiertämään useammassa Pohjolan rengastien alueen kohteessa joko julkisten liikennevälineiden, oman auton tai vuokra-auton avulla. Kokoamalla palveluita samaan paikkaan, voidaan kansainvälisille matkailijoille luoda pakettimatkoja, joita ulkomaalaiset matkanjärjestäjät tarjoaisivat asiakkailleen.

Yhteismarkkinoinnilla houkutellaan matkailijoita ja viestitään alueesta yhdessä. Vuoden 2023 aikana on tavoite lisätä tietoisuutta Pohjolan rengastiestä matkailukohteena ja kiertomatkailutuotteena tuoden alueen yrityksiä ja heidän palveluitaan näkyviksi eri kanavissa. Pohjolan rengastien tavoitellut kohderyhmät ovat luontoliikkujat, nautiskelijat ja lapsiperheet, kotimaan- ja kansainvälisinä matkailijoina. Pohjolan rengastien markkinoinnissa nostetaan esiin niitä yrityksiä, jotka ovat mukana seudun yhteismarkkinoinnissa eli Utajärvellä tämä tarkoittaa Rokua Geoparkin jäsenyrityksiä. Pohjolan rengastiellä on myös kuvapankki, jonka kuvia jäsenyritykset saavat vapaasti käyttää matkailumarkkinoinnissaan.

Oulun Matkailu Oy:n tavoite on houkutella matkailijoita Ouluun ja Pohjolan rengastien alueelle luoden lisää myynnin mahdollisuuksia verkoston yrityksille ja hyvinvointia alueen asukkaille. Tavoitetta toteutetaan jatkuvalla monikanavaisella markkinoinnilla, matkailualueen saavutettavuutta lisäten ja tiedolla johtaen. Nykyisen Pohjolan rengastien alueen matkailun markkinointi oli aiemmin osa Oulun matkailu Oy:n toimintaa, mutta vuonna 2021 se eriytettiin omaksi toimijaksi Pohjolan rengastie-verkostoksi.

VisitFinlandilla on datahub-tietokanta, jonne kootaan palveluita koko Suomen alueelta. Palveluun voi käydä lisäämässä yrityksen tiedot ja osoitteen. Tietokannan kautta palvelut nousevat näkyviin eri kanavissa ja samalla saa maksutonta näkyvyyttä yrityksille ja palvelulle.

Oulun Matkailu Oy:n sisältömarkkinoinnin asiantuntija Martta Tervonen kertoi tilaisuudessa Pohjolan rengastie-verkostosta ja VisitOulun toiminnasta.

Martta Tervonen VisitOulu.

Johku-verkkokauppaan voit lisätä palvelut majoituksesta tavara vuokraan

Johku-verkkokauppa on suomalainen matkailualan verkkokauppa-alusta, jonka kautta voi myydä omia tuotteita ja palveluitaan sekä hallinnoida majoituspalveluiden tai varusteiden varauksia. Järjestelmään voi kirjata lomamökin majoitusvaraukset, maastopyörän vuokraukset tai melontaretken ilmoittautumiset. Tarkoituksena on tuoda majoitus ja kaikki siihen liittyvät lisäpalvelut samalle alustalle.

Jotta palvelun voi ottaa käyttöön, tulee johku.fi alustalle rekisteröityä. Sivua voi käyttää omana itsenäisenä verkkokauppana tai palvelut voi liittää myös Löytöretkikaupan ja Pohjolan rengastien sivuille, mikäli olet Rokua Geoparkin jäsenyritys.

Johkun verkkoalustalla on suomalainen asiakastuki ja ekosysteemi, jonka kautta voi viestiä muille yrittäjille. Verkkokaupan luominen on ilmaista, sillä komissio lähtee vasta totetutuneesta ostotapahtumasta. Johkun komissio on korkeintaan 2,5 % tapahtumasta ja komission määrä pienenee, mitä useampia ostotapahtumia alustalla on. Jos haluat liittyä osaksi Pohjolan rengastien verkkokauppaa, komissio on yhteistyöyrityksiltä 7,5 %. Rokua Geoparkin Löytöretkikauppa toimii myös Johkun verkkokauppa-alustalla. Rokua Geopark ei peri erillistä komissiota vaan hinta sisältyy jäsensopimuksen mukaiseen hintaan, eli Löytöretkikaupassa myydyistä tuotteista veloitetaan vain Johkun verkkokaupan komissio (max. 2,5 %). Lisäämällä palveluita eri alustoille paranee myös todennäköisyys palveluiden löytymisestä hakukoneissa.

Voit rekisteröityä verkkokauppaan osoitteessa johku.fi. Jos haluat mukaan Löytöretkikauppaan ja Pohjolan rengastien verkkokauppaan, sinun tulee olla Rokua Geoparkin jäsenyritys. Voit pyytää liittymistä Rokua Geoparkin Löytöretkikauppaan Humanpolis Oy:ltä ja Pohjolan rengastien kauppaan liittymistä sähköpostitse yt@visitoulu.fi tai martta@visitoulu.fi, jonka jälkeen sinun tulee allekirjoittaa Oulun Matkailun verkkokauppasopimus. Tämän jälkeen voit rekisteröityä Johkuun ja luoda tuotteita.

Google My Business ja Google Maps sekä Utajärven alueen maksuttomat palvelut

Lisäämällä yrityksen Google Mapsiin, yrityksesi löytyy kartalta sijaintia ja aluetta tarkastellessa. Maksutonta Google My Business-alustan kautta voi näkyä myös kuvahaussa ja arvosteluissa, kirjata aukioloajat, palvelut ja reittiohjeet sekä keskustella asiakkaiden kanssa. Asiakkaat voivat myös antaa yrityksellesi arvioita. Mitä enemmän näkyvyyttä verkossa on, sitä paremmin majoituspalvelusi sijoittuvat hakukonepalveluissa.

Utajärven alueella toimivat yritykset voivat maksutta rekisteröityä Utajärven Yritysrekisteriin ja lisätä tiedot omasta yrityksestään. Hakemisto toimii kunnan tarjoamalla alustalla, jonne yritykset voivat itse päivittää ajankohtaiset yhteystietonsa sekä markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan ilmaiseksi. Sivustolle voi myös lisätä kaksi ilmoitusta kerrallaan. Ilmoitukset näkyvät verkkosivuilla ja kunnan sähköisissä infotauluissa. Ilmoituksia voi ajastaa, joten voit ilmoittaa esimerkiksi kausittain tarjouksista tai vaikkapa tulevasta tapahtumasta.

Ohjeet mainoksen lisäämiseen ja muokkaamiseen löydät Yrityspuiston sivuilta. Utajärven Yrityspuisto tarjoaa maksutonta yritysneuvontaa kaikille alueen yrityksille koko yrityksen elinkaaren ajan. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset neuvoa, ota rohkeasti yhteyttä.

Ilmoita majoituskapasiteettisi tulevien rakennushankkeiden tarpeisiin

Utajärvellä on alkamassa useita rakennushankkeita lähiaikoina. Ilmoita majoituskapasiteettisi tulevien rakennushankkeiden majoitustarpeita varten: Pahkavaaran tuulivoimahankkeen yhteydenottolomake (creamailer.fi) OX2 ja Skarta Yhteystietolomake – Skarta (skartaenergy.fi)


Tilaisuuden materiaalit löydät tästä: